نشریه الکترونیکی خبرستان

والحه یکی از القاب حضرت فاطمه میباشد

نشریه الکترونیکی خبرستان

والحه یکی از القاب حضرت فاطمه میباشد

آیا قبل از آفرینش حضرت آدم 7 انسان های دیگری در زمین زندگی می کر

سه چیز محبت آور است:دینداری-فروتنی و سخاوتمندی 

امام صادق علیه السلام 

 

آیا قبل از آفرینش حضرت آدم 7 انسان های دیگری در زمین زندگی می کردند؟اگر زندگی نمی کردند، پس ملائکه از کجا می دانستند انسان مفسد و خونریز است ؟ 
چون سؤالات شما علاوه بر کثرت ، از مقوله های مختلفی بوده که از حیث موضوع در فصل واحدی نمی گنجید، پاسخ آن ها را در دو نامه تقدیمتان می کنیم .
نامهء شماره یک ، پاسخ سؤال یک :مفسران و آنان که در دریای مواج قرآن کریم ، در حد توان خویش غوّاصی نموده اند، احتمالات و پاسخ های متفاوتی داده اند، که به برخی از آن ها اشارتی می شود:
1 خداوند فرشتگان را از علوم غیبی بهره مند ساخته و آیندهء اسنانرا به طور اجمال برای آن ها بیان نموده است .به همین دلیل ملائکه از نوع افعال و اعمال موجودی که باید خلق شود، یعنی انسان ، مطلع بودند.
2 برخی احتمال داده اند که ملائکه از قید در بیان خداوند که فرمود:(1) دریافته بودند که این موجود زمینی است . چون می دانستند انسان از خاک آفریده می شود و ماده خاکی به خاطر محدودیتی که دارد، مرکز نزاع و تزاحم است ، زیرا نمی تواند طبع زیاده طلب انسان را اشباع کند.
3 بعضی معتقدند پیش از حضرت آدم علیه السلام موجوداتی شبیه انسان در زمین زیست می کردند و میان آن ها پیوسته نزاع و خونریزی بود. سوء پیشینهء آنان سبب بدگمانی فرشتگان نسبت به موجودات زمینی و آدم و نسل او شده بود.
4 عده ای نیز گفته اند پیش از آدم و حوا، جنیان در زمین زندگی می کردند. فرشتگان از افعال و اعمال آنان دریافتند که خصلت موجودات زمینی و موجوداتی که دارای باشند، گناه و فساد و خون ریزی است .
به دیگر بیان :درست است که جنس انسان با جن تفاوت دارد و خمیر مایهء آفرینش اولی از خاک ، جن از آتش است ، ولی بهدلیل برخورداری آن دو از برخی صفات مشترک مانند تکلیف مشترک دارند.در نتیجه عملکردهای آنان مشابه است .
5 خداوند فیّاض مطلق است و هیچگاه تعطیل نبوده ،هم چنان که ذات خداوند، ازلی است ،به مقتضای توحید صفاتی ، صفات باری تعالی نیز ـ اعم از ذات یا فعل ـ ازلی است . بنابراین حق تعالی پیوسته ـکه برای آن زمان و سرآغازی نمی شود تصور نمود ـ افاضهء فیض و خلق و امر داشته است . پس خداوند قبل ازآفرینش نظام هستیِ فعلی ، نظام های دیگری نظیر این نظام با موجوداتی همانند انسان و موجودات دیگر این نظام آفریده بود.
البته هر نظامی دارای عمر و حیات مشخصی در علمِ الهی و لوح محفوظ بود. وقتی مدت حیات هر نظامی سپری گشت و مشمول (2) شد، نظامی دیگر با موجوداتی دیگر جایگزین نظام پیشین شد.
قرآن کریم می فرماید:
را میان آن دو است ، جز به حق و برای زمان معیّنی نیافریدیم >.
فرشتگان نحوهء اعمال انسان های نظام های پیشین را یادداشتند و لذا وقتی گفته شد:(3) آنان به یاد عملکرد انسان های گذشته افتادند.
قرآن با ذکر داستان آفرینش آدم و سؤال ملائکه و پاسخ عملی حق تعالی به آنان ، در صد القای این حقیقت است که انسانی می تواند به منصب و برسد که :
اوّلاً، عارف به معارف الهی و عالِم به گردد.
ثانیاً، زکات علوم و معارف را بدهد و به تعلیم دیگران و به گسترش آن معارف و معالم برآید.
نکته سوم را بعد از بیان قضیهء ورود آدم و حوا به بهشت و سرانجام .(4) تفهیم فرمود که ای بنی آدم !اگرآگاه و عالِم به همهء گردی و معلم فرشتگان شوی ، دانش به تنهایی نمی تواندتو را در بهشت سعادت و کمال ، جاویدان نگه دارد. تا انسان تحت ولایت مطلقه و تامّهء حق تعالی قرار نگیرد و باتأیید و توفیق او همهء علم و دانش وی به منصهء طهور و عمل نرسد، بهشت جاوید و سعادت و کمال و قرب ربوبی ونیل به نصیب او نمی گردد، هر چند هر کسی به قدر عمل نیکوی خویش بهره ای دارد.
نکته چهارم :هرگاه شیطان وسوسه گر تو را (ای بنی آدم !) به لغزش دچار ساخت ، چون پدرت آدم توبه نما که 
 
منبع:www.jawab.ir 
 
هزارهزار شهر در بهشت پاداش خواننده این نماز 
 
رسول خدا فرمودند کسی که بخواند دو رکعت نماز و بعد از هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره  
<<اعلی>>وبعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستد قسم به کسی که مرا به حق به پیامبری مبعوث کرده بدرستی که بلند میکند از برای او هزارهزار شهر در بهشت و اگر جمع شوند اهل آسمانها و زمین که شمارش کنند ثوابش را نتوانند و برآورده میکند خداوند برای او هزار حاجت 
نظرات 6 + ارسال نظر
ElecPress 1390/04/26 ساعت 11:32 http://www.elecpress.com

دانستنی های تکنولوژی ، طراحی مدرن ، تکنولوژی سبز ، لپ تاپ و تبلت ، اینترنت ، اتومبیل و جدیدترین گجت ها را در elecpress.com بخوانید .

پسر عاشق 1390/04/26 ساعت 12:08

سلام
من هر دو تا وبلاگت رو لینک کردم.تو هم منو با ای مشخصات لینک کن:
نام:دل نوشته های یه پسر عاشق
آدرس:www.lover-boy-16.blogsky.com
تو به جای این که به ما امید بدی این طور میگی بی مرام؟باشه باشه

مهدی 1390/04/26 ساعت 13:50 http://ghafar2.blogsky.com

سلام من هر دو وب شما رولینک کردم لطفا شما هم من رو در هر دو وب خود به اسم {جوک جدید برترینها} لینک کنید موفق باشید

سلام آقا سامان
ممنون از حضور سبز شما.با افتخار لینک شدید.در ضمن با مطلبی تحت عنوان « هیچ کس مقدس نیست » به روزم.خوشحال میشم نظر شما را هم بدونم.سبز باشی

تنها 1390/04/26 ساعت 19:02 http://donyalove.blogsky.com

سلام
من هر دو تا وبلاگت رو لینک کردم.تو هم منو با ای مشخصات لینک کن:کلبه تنهایی
موفق باشی

قاسم 1390/04/27 ساعت 22:45 http://www.panjereno.ir

با سلام و تشکر از لطفت.
وبلاگ خوبی دارید.
فقط فونت هاتون آرایش درستی نداره.
ضمنا با توجه به تفاوت محتوایی از تبادل لینک معذورم.
شاد و پیروز باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد